Na realizację inwestycji fotowoltaicznej składa się kilka etapów realizacji o których możecie przeczytać TUTAJ Zostanie prosumentem to wbrew pozorom proces i przede wszystkim czas. Jednym z etapów realizacji jest między innymi zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD). W przypadku województwa Podlaskiego, 99% instalacji fotowoltaicznych zgłaszamy do PGE. Na tym obszarze zdecydowana większość klientów korzysta z usług właśnie tego OSD.
Jak to wygląda w praktyce i co zajmuje tyle czasu?
Po zakończeniu montażu instalacji fotowoltaicznej i bezusterkowym odbiorze, składamy kompletne zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji do sieci. Oferując nasze usługi na terenie województwa Podlaskiego pośredniczymy w tym procesie i wszelka dokumentacja jest po naszej stronie. Jeśli jednak decydujecie się na samodzielne zgłoszenie przyłączenia pamiętajmy aby skrupulatnie wypełnić potrzebne dokumenty. Niepoprawnie przygotowana dokumentacja będzie stanowić pretekst dla operatora do odrzucenia wniosku co wydłuży cały proces. Wiąże się to z tym, że instalacja nie będzie w tym czasie pracować i nie będzie generowała pierwszych oszczędności.
Gdy zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji zostanie poprawnie złożone, zakład energetyczny ma 30 dni na wymianę licznika na dwukierunkowy. Choć sam proces montażu został już zakończony i instalacja jest gotowa do pracy, musimy uzbroić się w cierpliwość. Wymiana licznika na dwukierunkowy jest niezbędna, aby ilość wyprodukowanej energii przez instalację fotowoltaiczną była odpowiednio rozliczona.
A gdyby jednak włączyć wcześniej…
Inwestor zazwyczaj z niecierpliwością oczekuje na możliwość uruchomienia instalacji jak najszybciej po jej zamontowaniu. Złudne jest twierdzenie, że skoro instalacja została zamontowana to można ją uruchomić bez wymiany licznika przez OSD. Oczywiście, wymiana licznika nie jest niezbędna dla prawidłowej pracy instalacji, ale dla poprawnego rozliczenia tej energii pomiędzy prosumentem a OSD. Jeśli pokusa okaże się silniejsza, zamiast oszczędności możemy otrzymać rachunek nawet dwukrotnie większy niż dotychczas.
NIGDY TEGO NIE RÓBCIE! ?
Czy tylko wyższy rachunek? Aspekt prawny.
Uruchomienie instalacji przed wymianą licznika może spowodować naliczenie dodatkowych kosztów, ale przede wszystkim jest niezgodne z prawem. W tym przypadku żaden Operator Sieci Dystrybucyjnej nie uzna reklamacji. Ponadto, za takie poczynania grożą wysokie grzywny.
W Only Comfort wszystkie informacje przekazujemy klientom na bieżąco i w jasny sposób aby uniknąć nieporozumień. Dbamy aby inwestycja przyniosła jak najwięcej korzyści bez zbędnych nerwów. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość, dokonać zgłoszenie przyłączenia i zaczekać na wymianę licznika. Dopiero wtedy można z czystym sumieniem cieszyć się zieloną energią prosto z instalacji!